2008. október 6., hétfő

Rejtélyes a hullámzó bicikliút története

Egy névtelen hozzászólónk is ezt írta, de itt a cikk a kerékagyról:

Minap a frissen átadott Megyeri hídon jártunk, és jól meglepődtünk: a hídra felvezető bicikliút burkolata hullámzik. Megpróbáltuk megtudni a kivitelezőtől, hogy mi az oka. Azt a választ kaptuk, hogy szándékosan alakították ki így az út burkolatát, Magyarországon először alkalmazták ezt a módszert, melynek az a célja, hogy kerekes székkel közlekedők számára is biztonságos és az előírásoknak megfelelő legyen, mondta Rapkay Kálmán, a Hídépítő Zrt. igazgatója.



Elmagyarázta, hogy 1-2 méterenként vízszintes részekkel szakították meg a lejtős utat, hogy a kerekes székesek ezeken a szakaszokon megpihenhessenek, illetve hogy elkerüljék a túlzott felgyorsulást. A kialakításnál figyelembe vették az EU-s és a magyar jogszabályok útépítésre vonatkozó előírásait, így a bicikliút minden szabványnak megfelel.

Arra a kérdésre, hogy mi indokolta, hogy a kerekes székesek számára a bicikliutat, és nem a híd déli oldalán vezető, gyalogosoknak kialakított járdát jelölték ki, azt mondta, a KRESZ-ben foglaltak szerint jártak el.

A kerékpárút tábla azt jelzi, hogy „a kétkerekű kerékpárok csak a kerékpárúton közlekedhetnek; a segédmotoros rokkantkocsi, gépi meghajtási kerekes szék, illetőleg a kétkerekű segédmotoros kerékpár lakott területen kívül a kerékpárutat igénybe veheti, ha ezt jelzőtábla nem tiltja. A kétkerekű segédmotoros kerékpár, segédmotoros rokkantkocsi a kerékpárúton legfeljebb 20 km/óra sebességgel közlekedhet. A kerékpárúton más jármű közlekedése tilos” - áll a közúti közlekedés szabályairól szóló törvényben.

Ugyanez a törvény azonban azt is kimondja, hogy "a mozgáskorlátozottak közlekedésére szolgáló, emberi erővel tolt vagy hajtott kerekes szék és a gépi meghajtású kerekes szék - ha sík úton önerejéből 10 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes, továbbá a gyermekkocsi és a talicska - azonban nem minősül járműnek. Az ilyen eszközökkel közlekedő személyek gyalogosoknak minősülnek".

Rapkay Kálmán elmondta azt is, hogy ha külön rámpa épült volna a tolószékeseknek, úgy 4-5 méterrel ki kellett volna szélesíteni a töltést, ami nehezítette volna a terület kisajátítását, és jelentősen növelte volna a beruházás költségeit.

via: kerekagy

Nincsenek megjegyzések: